חיפוש

מה עושים כאשר בן משפחה הוריש לכם ציוד מטבח?

לאחרונה שמענו על מקרה מוזר שאירע לשני אחים מצפון הארץ. אלה גילו שאביהם נפטר והותיר אחריו צוואה ובה הוא הוריש ציוד מטבח בלבד. רכבו, החסכונות שלו והבית לא נכללו כלל בצוואה והותירו את הילדים בהלם. יצאנו לבדוק מה אפשר לעשות במקרה  מסוג זה וחזרנו עם תשובות מקצועיות שכדאי להכיר מקרוב.

 

קודם כל – תכירו בחוק הירושה

הדבר הראשון שצריך לעשות כשמקבלים צוואה לידיים זה להכיר בחוק הירושה שנחקק אי שם בשנת 1965. חוק זה קובע שיש 4 סוגים של צוואות שנחשבות לקבילות מבחינה משפטית:

  • צוואה שנכתבה ונחתמה בכתב ידו של המצווה
  • צוואה שנאמרה בעל פה בבית משפט, כך שזו נשמעה על ידי גורם מוסמך, לדוגמא: הרשם לענייני ירושה, שופט, חבר בית דין דתי ועוד
  • צוואה שנאמרה בעל פה מול 2 עדים, בזמן שהמצווה גסס למוות
  • צוואה שנוסחה בכתב ידו של עורך דין שמציין שהוא קיבל את המידע בזמן שהופיעו מולו שני עדים והמצווה

 

רגע לפני שנמשיך הלאה, נציין שבחרנו להציג את צוואות אלו בפניכם, כדי שתדעו שמוטלת עליכם האחריות לבדוק שהצוואה שקיבלתם אכן נחשבת לקבילה.

קודם כל – תכירו בחוק הירושה

 

עלה בכם חשד להונאה? כדאי שתפנו לעורך דין

מי שקיבלו לידם צוואה שמורישה להם רק ציוד מטבח, צריכים לערוך בירור בנושא, כדי לגלות שהצוואה נכתבה באופן חוקי. הרי זה מקרה שצריך לעלות חשד. שכן, תרחיש שבו אב יוריש לילדיו ציוד מטבח בלבד אינו נשמע הגיוני. אם היורשים מגלים שהצוואה נכתבה באופן שאינו חוקי, הם יצטרכו לפנות בהקדם האפשרי לקבלת סיוע מקצועי מצד עורך דין צוואות. שכן, זה יוכל לבדוק אם מדובר בצוואה שמוגדרת על פי החוק כ"צוואה סתומה" שאפשר לערער עליה.

 

מהי צוואה סתומה?

צוואה אמורה לשקף את רחשי ליבו של המצווה. כך שהיא צריכה להכיל את הזהות הכוללת של הנכסים שבידיו באופן כזה שיביא להבנה ברורה של החלוקה. צוואה שמוגדרת כ"סתומה" היא כזו שלא מאפשרת להבין אילו נכסים צריכים להיות מועברים ליורשים או שלא ניתן להבין את המשמעות שלה מסיבה כזו או אחרת.

 

כך תפעלו במידה ותגלו שהצוואה סתומה

בית המשפט אחראי להתמודד עם צוואות סתומות והוא יכול לבחור בדרך המתאימה ביותר לדעתו. הדרך הנפוצה ביותר היא לנסות ולהבין את רצונו של המנוח באמצעות דיון בו ינכחו היורשים ועדים נוספים. במהלך הדיון, יוצגו ראיות והעדים יוכלו להביע את דעתם, כדי לאפשר לבית המשפט להבין את כוונתו של המנוח.

 

השורה התחתונה – אל תסתפקו בכלי מטבח

מי שקיבלו לידם צוואה שמעניקה להם כלי מטבח בלבד, צריכים לפנות לעורך דין צוואות שיבדוק את הנושא באופן מעמיק. שכן, יכול להיות שהצוואה נכתבה באופן לקוי, כך שהיא תיחשב ל"צוואה סתומה" שצריכה בירור מעמיק. טיפול בצוואה זו יכול לשנות את אופן הירושה, כך שחשוב לבצע אותו במקצועיות.

כך תפעלו במידה ותגלו שהצוואה סתומה