חיפוש

חשיבות התחזוקה השוטפת של מערכת ספרינקלרים לביצועים מיטביים

כל מי שהתעסק או מתעסק בהקמת מבנים חדשים בארץ יודע, כי על מנת לקבל את כל האישורים הרלוונטיים, עליו לעקוב אחרי התקנים העוסקים בבטיחות באש באופן מדויק. תקנים אלו נועדו בכדי להבטיח את בטיחותם של השוהים במבנה, בין אם הוא ציבורי, פרטי, נועד לעסקים או כל דבר אחר. איך מערכת ספרינקלרים נכנסת לתמונה, ומה חשוב לדעת עליה? כל התשובות במאמר זה.

 

איזו תחזוקה יש לבצע במערכת ספרינקלרים?

על מנת להבטיח את עבודתה השוטפת של מערכת ספרינקלרים, יש להקפיד על תחזוקתה השוטפת גם בשגרה, ולא להמתין שתצאו חץ בעיה, או חס ושלום – שהמערכת לא תפעל או שתפקודה יהיה לוקה בשעת חירום. יתרה מזאת, תקן 1928 מחייב תחזוקה שוטפת של מערכת הספרינקלרים. מה צריך לעשות ומדוע זה כל כך חשוב ומהותי?

מערכת ממטרות

בדיקות שגרתיות על ידי גורם מוסמך

בדיוק כמו שאנחנו הולכים לבדיקה תקופתית אצל רופא בכדי למנוע בעיות עתידיות או ׳לתפוס׳ בעיות בחיתוליהם ולטפל בהן, כך גם מערכת הספרינקלרים זקוקה למעקב שוטף של גורם מוסמך, שיוכל לבדוק אותה ואת תקינותה לפעול באופן ראוי ואפקטיבי בשעת צרה. הקפידו על בדיקה תקופתית לפי המלצת הגורם המוסמך שהתקין את המערכת, וכך תוכלו להבטיח לעצמכם שקט נפשי בידיעה כי מערכת בטיחות האש שלכם תהיה מוכנה לפעולה על כל צרה שלא תבוא.

 

בדיקת מערכות כיבוי אש במים

אחת לשנה, תקן ישראלי 1928 מחייב כל מבנה אשר בו מותקנות מערכות כיבוי אש, לרבות מטפים או מערכות כיבוי אש במים (ספרינקלרים), לבצע בדיקה של המערכות על מנת להבטיח תפקוד מלא ותקין. הבדיקה כמובן מחוייבת להיעשות על ידי גורם מוסמך, כמו חברת מנע אש, אשר בידם שנות ניסיון רבות בתור קבלנים ומתקיני מערכות כיבוי באש.

 

מעקב אחר התקן וסעיפיו

בכדי להבטיח כי מערכת הספרינקלרים הנמאת במבנה שלכם תעבוד באופן תקין, שוטף ואפקטיבי בשעת צרה, יש לוודא כי היא עומדת בתקן הישראלי הרלוונטי אליה – במקרה זה, תקן 1596.

מערכת ממטרות

בדיקת כל חלקי המערכת

מערכת הספרינקלרים מורכבת ממספר אובייקטים – למשל מערכת גילוי האש, ולה חיישנים וגלאים, מרכזיה אזורית או אנלוגית (בהתאם לרמת הסיכון שנקבעה למבנה), מתזי המים עצמם, צנרת המכילה מים או צנרת המחברת את המתחזים אל מקור מים.

 

מי מוסמך לבצע התקנה, בדיקה ותחזוקה של מערכות כיבוי אש?

על פי החוק, כל פעולת התקנה של מערכות בטיחות באש, בדיקתן השגרתית והתחזוקה השוטפת שלהן מחוייבות להיעשות על ידי גורם מוסמך, אשר נמצא תחת פיקוח מכון התקנים, משתמש במוצרים וחלקים שפותחו ונבדקו על ידי מכון התקנים, ומחזיק בכל ההסמכות, התעודות והאישורים הרלוונטיים למקצוע – כמו חברת מנע אש, אשר בנוסף לכל הנ״ל, מביאה עימה גם מעל ל-2 עשורים של ניסיון בתחום מערכות בטיחות באש, כך שאין ספק שתהיו בידיים טובות, בטוחות, מנוסות ומקצועיות.

 

לסיכום

בהתאם לחוק הישראלי, ולתקן 1596, מערכות בטיחות באש חייבות להיות מותקנות בכל מבנה בארץ, וגם להיות מתוחזקות ל ידי גורם מוסמך שיוודא פעם בשנה או יותר כי הן פועלות באופן אפקטיבי ויכולות לעמוד במשימת כיבוי האש בשעת צרה.

מערכת ממטרות