חיפוש

אוכל בריא – תזונה נכונה גם לגוף וגם לנפש

בשנות התשעים, החלו חוקרי תזונה ובריאות לחקור את התזונה של תושבי אזור הים התיכון. הם עשו זאת, כי התברר שתושבי אזור הים התיכון נהנים מתוחלת חיים גבוהה ובריאות טובה בהשוואה לתושבי רוב העולם. כיום כבר ידוע כי תזונה ים תיכונית נחשבת הבריאה ביותר בעולם ומשום כך, רבים דוגלים בתפריט ים תיכוני, כסגולה לאריכות חיים ואיכות חיים גבוהה. אז מה כוללת תזונה ים תיכונית ואיך תיישמו אותה בעצמכם?

 

מאפייני תזונה ים תיכונית

תזונה ים תיכונית, הנחשבת בריאה וטובה יותר מכל תפריט אחר, מאופיינת במזון טרי ומקומי, מבושל בבית, אשר מיוצר ממגוון של מקורות צמחיים בעיקר, כמו ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות, שמן זית וכמובן, לא נשכח גם יינות.

על כל אלה, מוסיפים גם מוצרי חלב, דגים, אגוזים ואף בשרים – במידה מתונה, התורמת לחוסן הגוף ומסייעת לו לפתח עמידות בפני מחלות, אך התזונה הים תיכונית היא לא הכל.

אורח החיים הים תיכוני, הכולל מנוחה טובה, חיי קהילה, רוגע והנאות החיים הקטנות, משפיע אף הוא לטובה במידה רבה.

 

מה אוכלים בים התיכון?

תזונה ים תיכונית מסורתית מאופיינת במספר סוגי מזונות בולטים:

מזון מן הצומח – זהו עיקר התפריט. מזון מן הצומח מכיל ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות. כל אלה מגיעים בצורתם הטבעית, מעובדת במידה מינימלית, שכן את עיקר ההכנה עושים בבית.

במדינות רבות נוהגים אף להקפיד על שימוש בחומרי גלם אשר גדלו בחצר הבית, או אצל חקלאים מקומיים.

מזון מן החי – צריכת מזון מן החי בתפריט ים תיכוני היא מינימלית יחסית. היא כוללת מעט מאוד בשר בקר וחמאה, ובעיקר דגים, עוף והודו כמקור לחלבון. מוצרי חלב כוללים בעיקר יוגורט ומוצרים נוספים בעלי תכולה נמוכה של שומן.

שומנים בתזונה הים תיכונית כוללים בעיקר שמן זית, זרעים ואגוזים, המכילים חומצות שומן בריאות וחומרים מזינים חשובים נוספים.

צריכת יין עם כל ארוחה נחשבת אף היא חלק חשוב מהתזונה, אך תורמת מאוד גם למצב הרוח ותחושת שלווה, שאף היא חיונית לשמירה על אורח חיים בריא.

 

אורח חיים בריא – זה לא רק אוכל

לצד בחירה מוקפדת של מזון טרי, מזין ובריא, תושבי אזור הים התיכון נהנים גם מאורח חיים הכולל פעילות גופנית בעבודות הבית והשדה. הם מקפידים לבשל מזון מסורתי בשיטות מסורתיות בבית, אינם צורכים כמעט מזון מעובד, יושבים לארוחות משפחתיות רבות, מבשלים ביחד ומקיימים קשר חברתי, משפחתי ומסורתי סביב נושא האוכל.

 

לסיכום

תזונה בריאה היא אמנם רק חלק מהכללים החשובים לשמירה על אורח חיים בריא, אך היא חלק עיקרי וחשוב, אשר למרבה השמחה, אצלנו בישראל, אפשר לשמור עליו ולקיים אותו, כמעט כמו בארצות המקור, כדי ליהנות מאורח חיים בריא, אריכות ימים ובריאות טובה.

נפש: פחות סטרס. הקפדה על זמן מנוחה, בילוי בחיק המשפחה, אכילה בצוותא, וזאת בשונה מהדפוס המערבי הנפוץ של עבודה רבה על חשבון שעות פנאי ובילוי.

למידע נוסף על הנושא, בקרו באתר הזה – https://www.golanwines.co.il/.

 

סנדוויץ