חיפוש

4 הדברים שצריך לדעת על מעשנת ביתית

מיציתם את יסודות האפייה והחלטתם שאתם רוצים לעבור לתותחים הכבדים? בשביל לדעת לעשן בשר כמו שצריך, ראשית כדאי להכיר את העקרונות הבסיסיים שעומדים מאחורי כל מעשנת בשר ביתית.

 

קודם כל – מהי מעשנת בשר?

מעשנת בשר היא כלי לעישון בשר. היא יכולה להופיע בכמה צורות שונות: מעשנת בשר עומדת/VERTIVAL​, מעשנת בשר שוכבת /OFFSET, ומעשנת בשר ביצה/KAMADO.

העיקרון העומד מאחורי מכשיר זה הוא השימוש בעשן חם על מנת לבשל את הבשר באיטיות. נבדיל בין 3 סוגי המעשנות הביתיות: מעשנת פחם, מעשנת חשמלית, ומעשנת גז.

 

מעשנת גז –

מעשנת שעובדת על גז חשמלי. דומה מאד בתפעול למעשנת חשמלית. קלה לתפעול, ומאפשרת וויסות טמפרטורה וקביעת זמן בישול מראש. מעשנת זו עובדת על ידי חימום של שבבי עץ לחים והפקת עשן מהם. שיטה זו מעניקה לבשר טעם מעושן ומתוק.

חלקי חילוף איכותיים למעשנת זו הם חלקי חילוף לגריל קולמן.

 

מעשנת פחם –

המעשנת הקלאסית והוותיקה מכולם. כשמה כן היא, מעשנת שעובדת על פחמים. כמו במנגל, יש להדליק את הפחמים, לחכות שהלהבה תדעך ושהפחמים יחלו להפיק חום ועשן. בשלב זה, מומלץ להוסיף שבבי עץ בטעמים שונים כחומרי בערה על מנת להוסיף ארומה ייחודית.

לא מתאימה למתחילים – מכיוון שעישון מזון מחייב שמירה על טמפרטורה קבועה, יש שיגידו כי מעשנת זו היא המסובכת ביותר לתפעול. זאת בגלל שהיא דורשת התעסקות מתמדת לאורך כל זמן הבישול על מנת לשמר את מידת החום הרצויה. כמו כן, ההתעסקות המלכלכת עם הפחם היא סיבה נוספת לסלידה של אנשים ממעשנת זו.

אולם, המומחים בעישון בשר יעדיפו את ההתעסקות היתרה שכן היא מעניקה טעם אופייני וייחודי לבשר.

 

מעשנת חשמלית –

בשונה ממעשנת פחם, מקור החימום במעשנת חשמלית הוא בגוף חימום חשמלי. חומר הבעירה (כדוריות עץ דחוסות) נכנס לקופסה הייעודית לו והוא אינו בא במגע עם גוף החימום. כעת כל שנותר לעשות הוא ללחוץ על הכפתור, לקבוע את זמן הבישול והטמפרטורה, ולהתחיל לבשל!

יתרונותיה של מעשנת זו היא שאין צורך להתעסק בה עם גחלים ועל כן היא פחות מסובכת ומלוכלכת. מה גם, שהמערכת הטכנולוגית שלה יודעת לזהות ירידה בטמפרטורה ולשלוח פקודה לבורג ההזנה להוסיף עוד חומרי בערה על מנת להגביר את החום.

בנוסף, הדיוק של מעשנת זו הוא גבוה מאד וכל עוד בחרתם בנתונים הנכונים (זמן בישול וטמפרטורה), אתם יכולים להיות בטוחים שהבשר ייצא טעים. כמו כן,  יש שיטענו כי בישול זה הוא בריא יותר שכן החום לא מגיע ישירות לבשר.

 

לסיכום

עישון בשר דורש מומחיות שמגיעה עם הזמן. נתנו לכם כאן על קצה הלשון את היסודות לשימוש במעשנות בשר שונות. עכשיו רק נשאר להחליט איזו מהן מתאימה לכם.

נתחים שלמים