חיפוש

חשיבותו של המדביר בעולם המסעדנות

כל בעל מסעדה יודע שאין דבר כזה סיכון "סביר" למזיקים בעולם המסעדנות – שדורש עמידה בתקני ניקיון מחמירים בשל העיסוק עם מזון המיועד לאכילה. נתון זה מוביל לכך שמסעדנים רבים מנהלים מערכות יחסים הדוקות עם מדבירים – שאינם מגיעים רק במקרה בו נמצאו מזיקים במסעדה, אלא מבקרים בה באופן תדיר להדברה פרו-אקטיבית שתמנע מראש מצבים לא נעימים. בכתבה זו איגדנו עבורכם מספר פרטי מידע על חשיבות המדביר בעולם המסעדנות.

 

מהם שני התפקידים של המדביר?

כל מדביר מוסמך ממלא שני תפקידים עיקריים עבור לקוחותיו: טיפול ומניעה של מזיקים.

טיפול: התפקיד המוכר ביותר בתרבות הכללית, הכולל בתוכו את השימוש במדביר לאחר הופעת המזיקים – מצב בו המזיק (שיכול להיות תיקן, עכברוש, פרעוש או כל חיה אחרת שאנחנו לא מעוניינים בה בעסק) כבר השתרש, ובעל הבית הבין שאין אפשרות לטפל בו בכלים הנגישים לכל אדם – כמו חומרים להדברה ביתית הנמכרים בסופר.

מניעה: תפקיד המוכר לבעלי עסקים ולבעלי בתים שמעוניינים בראש שקט – המדביר מגיע עוד הרבה לפני הופעת המזיקים ומרסס חומרים שלא נועדו רק להורגם – אלא גם להרחיקם מהבית על ידי פיזור חומרים שהופכים את מרחב המחיה הזה ללא אטרקטיבי עבורם.

 

איזה אחד משני הסוגים רלוונטי לעולם המסעדנות?

הדברה למסעדות ובתי קפה תהיה כמעט תמיד הדברה מניעתית – וזאת בשל כך שישנם מספר סטנדרטים היגייניים שכל מי שמעוניין להגיש מזון לאנשים חייב לעמוד בהם בכדי לקבל רישיון ממשרד הבריאות, הכוללים בתוכם היעדר חשיפה של מזונות למזיקים.

 

אילו תקנים לניקיון חשוב שאכיר בתור בעל מסעדה?

התקן העיקרי שחשוב מאוד לבעלי מסעדות להכיר בנוגע למדבירים הוא החובה החוקית לשמור ולאכסן את חומרי ההדברה באריזה המקורית הנושאת עליה סימון כחוק, במקום נעול ומיוחד המיועד למטרה זו בלבד ומרוחק משמעותית ממוצרי המזון האחרים לצורך מניעת הרעלה.

בנוסף לכך חשוב מאוד לדעת שכל בעל עסק לממכר מזון שעורך הדברה במקום העסק נדרש לקבל תעודה רשמית מהמדביר – עליה כתוב את שם המדביר, מענו, תאריך הפעולה שבוצעה על ידו יחד עם ציון סוג הפעולה שבוצעה, סוג החומר ששומש לביצועה וריכוז חומר ההדברה ששומש. יש לשמור תעודה זו לשישה חודשים לפחות, ולהציגה לכל פקח של משרד הבריאות שמגיע לוודא עמידה בנהלים.

 

מה עליי לעשות אם התגלו במסעדה שלי מזיקים?

במקרה והתגלו במסעדה או בבית קפה שלכם מזיקים אנחנו ממליצים לא להתמהמה בטיפול בהם. בניגוד לבעלי בתים שיכולים לבחור אם לטפל במזיקים או לחיות לצידם – לבעלי עסקים לממכר מזון אין אפשרות כזאת, ועדיף להם לטפל בבעיה לפני שהיא מחריפה ועולה במחיר.

 

לסיכום

מזיקים במסעדות הם לא עניין של מה בכך, אלא מצב בעייתי בעל השלכות רפואיות וכלכליות שיכולות להיות הרות גורל. אנחנו ממליצים לכל בעל מסעדה או בית קפה לטפל מראש במזיקים במסעדתו, ולהגיב במהרה לכל הופעה של מזיקים בבית העסק.

ספריי