חיפוש

כל כמה זמן מנקים מנדפים במסעדות?

אם יצא לכם לעבוד או לבקר במטבח מוסדי כלשהו, וודאי הבחנתם בגוף גדול מנירוסטה שממוקם מעל אזור הבישול. אולי לא ידעתם לקרוא לו בשמו, אבל מדובר במנדף. מנדפים הם חלק בלתי נפרד מאבזור כל מטבח של מסעדה ותפקידם הוא  שואב את כל העשן, השומן, החום והריח שמצטברים במהלך הבישול. את כל החומרים והריחות מוציא המנדף החוצה ועוזר לטיהור המטבח. 

 

מנדפים

קיימים סוגים שונים מנדפים, הם כולם עושים את אותה פעולת שאיבה של חומרים וריחות מהפנים אל החוץ, אבל מיועדים למקומות ולחומרים שונים. לדוגמה, מנדפים למסעדות ומנדפים למעבדות יהיו שונים במאפיינים ובמפרט הטכני שלהם. המנדף צריך להיות מותאם לסוגי החומרים שנמצאים בשימוש בסביבתו, לגודל המקום ולתדירות השימוש.

 

סוגי מנדפים למסעדות

אפשר לחלק את שלל המנדפים שמיועדים למסעדות לשתי קבוצות עיקריות: מנדף עם ארובה ומנדף ללא ארובה. מנדף ללא ארובה שואב את כל הלכלוך מהמטבח ומוציא אותו ישירות אל האוויר שבחוץ, לכן יתאים יותר למסעדות שממקומות באזורי תעשייה, לדוגמה. עבור מסעדות שממוקמות באזור מגורים, לרוב יבחרו במנדף עם ארובה, שמאפשרת הולכה מדויקת של האוויר המלוכלך שיוצא מהמנדף.

 

מנדפים במסעדות

מנדף הוא חלק בלתי נפרד מציוד המטבח בכל מסעדה. הוא שומר על תנאי העבודה במטבח ועל הניקיון, ומטהר את האוויר מחומרים שאינם בריאים. יש תקן שמודד את המנדפים במסעדות, ובנוסף קיים גם תקן ישראלי שקובע התדירות שבה חייבים לנקות את המנדפים. לפי התקן יש חובת ניקיון של מנדפים במסעדות שנעה בין פעם בחודש לפעם בשלושה חודשים. הניקיון נעשה על ידי חברות ניקוי שמתמחות בתחום.

 

תקן ניקיון מערכות נידוף

התקן הישראלי מחלק את הדרישה לתדירות ניקיון המנדפים לפי סוגי החומרים שעוברים בהם ולפי היקף השימוש. מערכות שתומכות בבישול בהיקף גדול באמצעות דלק מוצק או באמצעות גריל פחמים, מחויבות בניקיון אחת לחודש. מערכות התומכות במערכות בישול בהיקף גדול באמצעות גריל גז או צלייה, לדוגמה, מחויבות בניקיון אחת לשלושה חודשים.

 

מדוע חשוב לנקות את המנדף?

המנדף עובד ביעילות שמסלקת חומרים מזיקים לבריאות מהאוויר במטבח. עם הזמן, המנדף צובר בתוכו לכלוך, שומנים ופיח מהבישול האינטנסיבי במסעדה. לאורך זמן, השאריות פוגעות ביעילות העבודה של המנדף וכך העשן וחומרי הבעירה נשארים באוויר ועלולים לסכן את עובדי המטבח ואף את אורחי המסעדה. בנוסף, הצטברות של שמן במנדף הופכת אותו לדליק במיוחד, ונוצרת סכנת שריפה ממשית.

 

לסיכום

מנדפים הם חלק בלתי נפרד מהאבזור של כל מטבח במסעדה ותפקידם לשאוב את החום ושאריות השומן וחומרי הבעירה שנפלטים במהלך הכנת האוכל. למסעדות משתמשים במנדפים עם ארובה או ללא ארובה, והתקן הישראלי מחייב לנקות אותם בתדירות קבועה. תדירות ניקוי המנדפים במסעדות משתנה לפי סוג הבישול ונעה בין פעם בחודש לפעם בשלושה חודשים. שמרו על הכללים וכך תשמרו על בריאותכם J

בית קפה