חיפוש

כל הדברים שחשוב שתדעו על הקרינה שאנו חשופים אליה יום-יום

אם זה בבית, בעבודה או אפילו בפארק ציבורי – הקרינה נמצאת סביבנו ואנחנו נחשפים אליה מדי יום ביומו. הקרינה יכול להגיע ממגוון מקורות שונים, כגון השמש, האדמה, האוויר, המזון ומוצרי האלקטרוניקה שלנו. במאמר זה ננסה לסקור את סוגי הקרינה השונים שאנו נחשפים אליהם, את המקורות שלהם ואת הדרכים בהן אנחנו יכולים להגן על עצמנו מפני חשיפה רבה מדי.

 

סוגי קרינה

ישנם שני סוגים עיקריים של קרינה- קרינה מייננת וקרינה בלתי מייננת. מדובר במושגים שאולי נשמעים קצת מוזר, אז ננסה להסביר אותם בשפה פשוטה. קרינה מייננת היא קרינה שצבורה בתוכה מספיק אנרגיה כדי לשחרר אלקטרונים מתוך מולקולות או אטומים. הפועל הוא "ליינן", מהמילה "יון", שמתייחסת למטען החשמלי שיש במולקולות והאטומים השונים. בקרינה מסוג זה יש מספיק עוצמה בכדי לשחרר את המטען החשמלי. בין סוגי קרינה מייננת מוכרים יש את קרני הרנטגן.

לעומת זאת, קרינה בלתי מייננת היא סוג קרינה שאינה חזקה מספיק בשביל ליינן את האטומים והמולקלות. על כן זו ידועה בתור סוג הקרינה שאינה מייצרת נזק בריאותי לאדם. בין סוגי קרינה זו ניתן למצוא את גלי הרדיו וגלי המיקרו.

אם אתם רוצים לדעת עוד על סוגי הקרינה אתם יכולים לבקר באתר מרכז ידע על קרינה.

קְרִינָה

מקורות קרינה

מסביבנו קיימים שלל מקורות קרינה שונים, אליהם אנחנו נחשפים כל יום. מקור הקרינה הגדול ביותר הוא השמש. השמש היא למעשה מקור קרינה מייננת טבעי, והחשיפה לשמש אחראית לרוב החשיפה היומיומית שלנו לקרינה מייננת.

סוגי קרינות נוספים ניתן למצוא במהלך הדמיות רפואיות. ברפואה המודרנית נעשה שימוש רב בצילומי רנטגן, סקירות סי-טי ועוד. זהו גם כן מקור של קרינה מייננת, ועל כן לפני טיפול כזה יש חובה בהצהרת בריאות וחתימה.

בתחום האלקטרוניקה יש כמה מכשירים שמייצרים קרינה. קודם כל, חברו הטוב ביותר של האדם בעידן המודרני- הטלפון הנייד. הסמארטפונים שלנו מייצרים קרינה בלתי מייננת. בין המכשירים הביתיים הנפוצים ביותר ניתן למצוא את המיקרוגל, שכשמו כן הוא- פועל על גלי מיקרו. גם זאת קרינה בלתי מייננת ועל כן לא משפיעה על האוכל שלנו.

תופתעו לגלות שגם בסוגי מזון מסויים, כמו בננות ותפוחי אדמה, יש כמויות מזעריות של רדיואקטיביות טבעית. כמובן שמדובר בכמות כל כך קטנה שאין היא משפיעה עלינו בכלל.

 

איך אפשר להגן עלינו מפני חשיפה לקרינה?

אמנם אין אפשרות להימנע לחלוטין מקרינה, בטח בעולם הטכנולוגי של היום, אך יש מספר דרכים להגן על עצמנו מפני חשיפה רבה מדי. בין אם זה לבוש בגדי מגן בעת חשיפה מתמשכת, הגבלת פרק זמן החשיפה או סריקת הבית והעבודה למציאת מקורות קרינה לא צפויים- כך אפשר למזער את החשיפה ולהגן על עצמנו.

קרינה חשובה